måndag, november 06, 2006

Tårtkalas

Idag för 374 år sedan stupade Gustav II Adolf i Lützen. 6 november 1632 – ett av de datum i svensk historia som sitter som berget. Har ni smaskat i er någon bakelse idag? Det har inte jag. Faktum är att jag aldrig ätit en Gustav Adolf bakelse i mitt liv, trots att jag har en mycket historieintresserad far och trots att jag arbetat på bageri i flera år och sålt denna bakelse (ja, jag säger en bakelse, vet inte om det är för att jag kommer från Göteborg eller om det beror på att jag kommer från ett medelklasshem, eller något annat. Min privata teori i denna grammatiska fråga som jag utvecklade när jag arbetade på bageri är att de människor som säger det för mig främmande ”ett bakelse” är de som äter tårta med gaffel).

Åter till vår döde konung. Dimman låg tät och kungen stupade, så mycket vet vi allihop. Men vad åstadkom egentligen Gustav II Adolf under sitt liv? Vad hade Sveriges roll för betydelse i det 30åriga kriget?

För att svara på den sista frågan först: Sveriges roll i att åstadkomma slutet på 30åriga kriget kallat den Westfalska freden, kallas för vårt största internationella bidrag Någonsin. Det är inga dåliga ord. Efter 30 år av krig och ännu två decennier före det av oroligheter i Europa, slutade kriget efter fredsförhandlingar mellan Sverige och Frankrike. På den här tiden var Sverige enormt till sin yta och som vi ser även till sitt inflytande. Vi var med och skapade det moderna Europa, Europa så som vi känner det idag.

Men Westfalska freden ägde rum 1648. Det är 16 år efter Gustav II Adolfs död. Så det var Axel Oxenstierna, drottning Kristinas förmyndare, som åstadkom den. Så vad gjorde kungen vi firar idag?

Tja, personligen är jag mest stolt över att han grundade Göteborg. Som göteborgare som passerar Gustav Adolfs torg från tid till annan kan jag inte göra annat. Annars är jag mest fascinerad av hans dotter och hennes liv. Kvinnan som älskade sin far, men abdikerade från tronen och sedan även från sin tro – den tro som hennes far krigat för, den tro som många svenska män dött för – och gick och blev katolik. Otroligt.

Men nog ska man äta tårta idag – med gaffel eller med sked – för att fira hur suveränt Sverige var på den tiden. Det största internationella bidrag Sverige gjort någonsin… det är annat än Göran Persson och EU det. Nä 1600talet ska det vara: dessa är de fornstora dagar som Sverige tronar på, som vi sjunger i vår nationalsång. Detta är vår stolta historia. Och alla anledningar att fira går bra med mig. Så skål på er!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hanna,
Det finns tydligen fler här i världen som har växt upp med mycket historieintresserade pappor :0) 30-åriga kriget, Gustav II Adolf och drotting Kristina är dessutom ett av min pappas favvo-ämnen, det slog mig därför när jag läste din text att du glömt nämna ett viktigt namn. Tänkte inte skriva en lång uppsats om ämnet, men ett tips är att kolla upp en man vid Johan Adler Salvius. Det finns mycket intressant att läsa om honom, men bifogar en länk där en liten sammanfattning av hans liv finns

http://runeberg.org/sbh/adlersaj.html

Trevlig läsning/Carolina

HumanistMorsan sa...

carolina:

trevligt att du besöker mig här! Ja, tack och lov för historieintresserade fäder, vad hade det annars blivit av oss? Jag har haft turen att få se alla medeltida kyrkor i hela Sverige på våra familjesemestrar, sett Ornässtugan flera gånger och suttit vid fästningen i Fredriksten där Karl XII stupade mer än en gång!

Jag är fascinerad av drottning Krstina själv, men vet inte mycket om Johan Adler Salvius... han ledde Sverige i fredförhandlingarna, mer än så vet jag inte. Tack för lästipset!