tisdag, november 21, 2006

Pizza och bröd

Igår lagade jag pizza till middag. Jag har modifierat ett gammalt pizzadegrecept till oigenkännlighet som jag brukar använda och av detta recept får man två pizzor. Det blir lite tjockare botten och det gillar jag.

Emellertid, just igår orkade jag inte göra två pizzor. I vanliga fall tänker jag alltid att gör man en kan man göra två, men just igår kände jag inte alls så. Det kändes fånigt att bara göra halv sats - för vad ska jag ha 25 g jäst till som ligger och torkar i kylen? - så jag gjorde vanlig sats men gjorde bara en pizza och på resten gjorde jag en limpa. Ett bröd. Det var löjligt gott. Jag sa till min mor att det till och med var godare än mina vanliga vita bröd som folk jämt vill att jag ska baka, men det var nog att ta i, nu när jag tänker efter. Det är mer som två barn som man älskar lika mycket, fastän de är olika. Om man säger.

Här är i alla fall receptet, så kan man baka två pizzor eller två bröd eller en av varje, hur man vill.

HumanistMorsans Pizzadeg

5 dl vatten, fingervarmt
1½ tsk salt
1 paket jäst
1 l vetemjöl
2 dl durumvete
1 dryg dl olja

Blanda ihop ingredienserna på vanligt vis (lös jästen i vätskan osv...) och arbeta degen lite grann. Den är ganska kletig, men inte jobbigt kletig bara oljigt kleting och det går att baka ut den lätt i alla fall. Jäs den i minst 20 minuter före utbak (jag jäste den nog 40 igår).

Baka ut 2 pizzor och lägg på valfri topping. Grädda 250 grader i 15-20 minuter.

eller

Baka ut 2 limpor och grädda 10 minuter på 250 grader och sedan 20 minuter på 175 grader. Följande olika saker kan göras med brödet: Lägg riven ost uppepå/ Pensla med ägg och lägg valmofrön på/ lägg örtkryddor i och/eller på.

Eller gör en pizza och när den är klar stoppa in en limpa. Medan familjen äter middag får man kvällsmatsbrödet eller frukostbrödet klart!

Lycka till!

1 kommentar:

Villeosagamamman sa...

Pizzan idag blev najs. Pappan blev så överaskad och glad vid hemkomst, just som jag planerat. Tack för hjälpen!