torsdag, november 02, 2006

Disneys attack mot mammor

Jo, som sagt ser jag en del på barnfilm tillsammans med min snart 3åriga dotter och jag har kommit att tänka på något. Disney verkar inte ha mycket till övers för mammor. Min dotter har en del filmer som vi ser ihop, men naturligtvis har jag sett de flesta av Disneys klassiker när jag själv var barn. Det hör liksom till. Och Disney som alltid gör så fina filmer om fina människor med fina drömmar och fina principer har alltså helt skippat att beskriva moderns roll i tillvaron. Nedan följer en redovisning över Disney-mammor - eller brist därav, snarare.

Personer i filmer som fostras av en far, men som inte har någon mor överhuvudtaget:
- Pocahontas
- Ariel
- Jasmine
- Belle
- Prins Philip i Törnrosa
- Askungens prins

Personer i filmer som inte har några föräldrar men en elak styvmor:
- Snövit
- Askungen

Personer som har två föräldrar, men där fadern har den viktiga rollen för berättelsen:
- Simba
- Mulan
- Törnrosa

I den här kategorin stör Törnrosa mig allra mest. Jag såg Törnrosa nu senast i morse och slogs av den fruktansvärda orättvisa filmen gör sagan som sådan och då framförallt den stackars mamman. Mamman som väntade i många år på att bli med barn, och sedan när barnet kom fick lämna bort det att fostras av andra sina första 16 år. Och medan Törnrosas pappa har ett namn och en lång sekvens med repliker, så kallas hennes mor endast för drottningen och hennes enda replik i Hela filmer är "Ni är inte förnärmad, ers Exellens?" Kära vänner...

Som ni ser skulle man kunna skriva en avhandling per film om hur Disney ser ner på oss mödrar. Jag frågar bara varför? Varför hyllas Mufasa så, men inte den stackars Sarabi? Varför har Ariel, Jasmine och Belle ingen mamma alls? Varför är den enda Disneyprinsessan som har en mor Törnrosa, när hon bara har en replik?

De enda 2 mödrar jag kan komma på som faktiskt har en framträdande roll i någon av Disneys klassiker är Bambis mamma som blir skjuten i slutet av filmen (så att Bambi sedan kan bli fostrad av sin far i Bambi 2) och Duchess i Aristocats, som är en hjälplös adelsdam som blir räddad av vildkatten O'Malley, men som ändå på det hela taget är en mycket öm mor. Hursomhelst är listan på moderlösa huvudrollsinnehavare betydligt längre. Återigen frågar jag: varför?

PS. Tro inte att denna diskussions förs för att jag har för mycket ledig tid... idag har jag bakat bullar och lagat finmiddag, lekt till tusen och handlat mat och haft myskväll med barnens kusin som bor hos oss under höstlovet här. Detta inlägg har jag skrivit nu sent på kvällen för att ge er något att tänka på. =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo tack, såna här inlägg uppskattas så man får lite att tänka på som du skrev. Särskilt när man som god blivande tvåbarnsmor sitter uppe kl 3 på natten och undrar hur man ska kunna få sin pinade höggravida lekamen att somna.

Själv har man ju sett Lejonkungen i genomsnitt två-tre gånger per dag den senaste veckan, och jag visste väl att NÅT SKUMT var det med filmen. Du satte fingret på den ömma punkten: Bristen på det betydelsefulla moderskapet! Man tackar för att du uppmärksammat mig på problemet!

HumanistMorsan sa...

katrin: Sömnlösa, plågade nätter vet jag vad det vill säga. Tur att du har trevliga saker att göra, som läsa bloggar och skriva till försäkringskassan. Snart är det över. Jag LOVAR.

Och jag undrar verkligen varför Disney valt att dissa moderskapet. Finns ju inte en kotte som inte blivit rörd av Mufasas visdom, men vet ens alla som sett filmen vad Simbas mor heter?

Du vet förstås att det är Sarabi, eftersom du ser den tre gånger om dan. =)