torsdag, november 30, 2006

Svenska språkets framtid

Nån som såg debatten på TV4 igårkväll om svenska språket? Jag hade på det i bakgrunden medan jag pysslade vid datorn och det sades en och annan intressant sak. Tycker hur som helst att det är trevligt att lyssna på människor som använder ord som "sociolekt" i varannan mening - det tar mig tillbaka till den tiden då jag tillbringade min tid på Humanisten här i Göteborg och lyssnade på intellektuella människor som malde på om allsköns språkvetenskapliga företeelser. Annat det än "Mamma, sjunga Askungen? Mamma, äta clementin? Mamma, var är pappa? Mamma, titta bajskorv, inte äta bajskorv, det är äckligt!" som jag hör nuförtiden. Fast det har ju helt klart sin charm det med.

Hursomhelst. Göran Rosengren frågade den ständigt upprepade frågan: Är svenskan hotad? Kommer svenskan finnas kvar i framtiden? Frågar ni mig, som inte bara är morsa utan humanist med, haha, så är frågan befängd. Ett språk med en så lång historia och så stor litteratur kommer inte försvinna. Däremot är det intressantare att diskutera hur det svenska skriftspråket förändras och hur det kommer se ut i framtiden - jag är själv velig i att skriva "dem" eller "dom" här på bloggen som ju är ett lite mer informelt sammanhang.

Det var en dam på TVn som var nånting i litteraturvetenskap och som absolut inte trodde att svenskan var hotad (smart tjej) av den så kallade Rinkebysvenskan som talas av några tusen tonåringar, utan hon var mer oroad över att ungdomar i Sverige idag läser på tok för lite (överlag alltså, inte bara romaner, utan de läser helt enkelt inte alls mer än 2 timmar i veckan!) och på så vis får de i sig för lite skriftspråk. En ståndpunkt som jag nog kan hålla med om.

Nejdå, svenskan kommer finnas kvar men den kommer naturligtvis förändras. Och det tycker ju inte alla om. Folk vill inte att man säger och stavar det mejl eller vad det nu är för utländska ord som florerar för tillfället. Det var någon av debattörerna som sa att om människor som kommer hit från ett annat land och ett annat språk inte vågar ta till sina egna ord om de svenska tryter kommer de ju sluta ens försöka prata svenska och det vill vi ju absolut inte. Så då gör det väl inget om någon använder ett annat ord och det ordet plötsligt sprider sig. Svenskan kommer förändras oerhört mycket och gör det hela tiden. Live with it.

Trots allt verkar det ju inte som att svenskan kommer förändras mer nu än under Hansans glada dagar. Då var alla som hade någon betydelse i detta land tysk och talade tyska rakt av och detta gjorde att vi inte bara tog in floder av tyska ord utan även tyska prefix och tyskt uttal på till exempel <>. Så vad oroar vi oss för? Dessutom tror jag personligen att svenskan aldrig varit så entonig som nu i medias storhetsdagar med TV på "rikssvenska" som alla förstår - en gång i tiden talade alla dialekt medan vi idag endast talar regional rikssvenska eller vad den där termen nu hette som jag fick lära mig en gång. Själv talar jag ju inte göteborska då eftersom jag inte talar dialekt - men det hindrar mig ju inte från att använda de läckra orden knö, åpen och det soklart överlägsna bamba.

Inga kommentarer: