tisdag, september 30, 2008

Säg det högt!

Som ni förstår ränner jag hos barnmorskan igen nu. Fast inte samma som med de andra två, men den här är precis lika bra. Hon är varm, bra på att klappa på axeln-prata och hon har fyra egna barn. Dessutom är hon ganska ung, till skillnad från min andra som hade kunnat vara min mamma.

Under inskrivningssamtalet sa min barnmorska, Eva-Maria, något klokt. Detta är till alla er med drömmar om framtiden som ni inte vet om ni vågar hoppas på eller satsa på. Så här var det.

I mvc-journalen ska det ju stå vad man sysslar med. Alltså arbete. Sen tidigare graviditeter stod det "studerande" på mig. Jag studerade när jag var gravid med mitt första barn för 5 år sedan. Det kändes minst sagt förlegat. Så Eva-Maria frågade vad hon skulle skriva. Hon föreslog hemmamamma, vilket jag var på väg att nappa på, när jag plötsligt bestämde mig för att slå på stort. "Jag är författare," sa jag.

En sådan kommentar ledde naturligvis till ett samtal i ämnet, hur många böcker jag skrivit och vilken sort. Jag svarade sanningsenligt att jag skrivit fyra romaner och höll på med två för tillfället. Men att jag inte är publicerad. Än.

Min inställning till mig själv gjorde Eva-Maria så glad! Och hon var tvungen att berätta en historia.

När hon var gravid med sitt sista barn, hade hon lustigt nog Karin, min förra barnmorska, som sin barnmorska. Och vid just inskrivningssamtalet hade Eva-Maria berättat att hon funderade på att bli just barnmorska. Detta hade gjort Karin så exalterad att hon tagit med henne till personalrummet och presenterat henne för alla och berättat att detta är Eva-Maria och hon ska bli barnmorska!

Det där sporrade Eva-Maria. Det gjorde att hon vågade på det och sökte till utbildningen. Och nu är hon, som bekant, just barnmorksa. Så hon sa till mig att det var helt rätt att sätta författare som yrke på mig, för det gjorde det hela verkligt. Och då var det mer troligt att det skulle gå den vägen.

Så säg det högt! Håll inte ljuset under skäppan! Berätta om era drömmar, era talangar, era planer. Gör dem till en del av era liv.

Jag är författare. Vad är du?

2 kommentarer:

Daniel sa...

Och NÄR du blir publicerad ska det bli kul att äntligen få läsa dessa ryktesomspunna litterära verk. :)

louise sa...

vilket härligt inlägg! Jag sitter här och kommer på mig själv med att bli lite rörd!