onsdag, oktober 01, 2008

Celtic Woman

Jag stengillar verkligen YouTube. Under researcharbetet med den bok som jag faktiskt skriver just nu (för den andra får tyvärr ligga på is) behövde jag lyssna lite på Verdi. Istället för att gå till biblioteket och låna några skivor och en bok om hans liv och musik, öppnade jag bara internet. Så var det inte för tio år sedan, vill jag bara meddela. På YouTube kunde jag lyssna på de vanligast förekommande alsterna och läsa kommentarer av både italienare och andra (och därmed få en riktigt bra bild av den allmänna uppfattningen av Verdis musik). Detta kombinerade jag med ordentlig läsning på Wikipedia om Verdi och sen kände jag mig mycket bättre rustad att ta tag i det jag höll på med. Hur bra som helst!!

Men det allra roligaste med YouTube är att man kan hitta helt ny musik. Jag läste en kommentar om att den allra bästa versionen av Ave Maria sjungs av Celtic Woman. Jag blev nyfiken, jag lyssnade och jag blev såld!!

En violinist och fyra sopraner som sjunger klassiskt och keltiskt, det är konceptet. De har alla gaeliska namn med på tok för många konsonanter (utom en stackare som heter Lisa) och kommer alla på riktigt från Irland. Men lika mycket som jag fascineras av deras gudagivna änglaröster är jag som gammal körledare/sångare kär i arrangemangen. Lyssna framförallt på slutackordet i denna sång:



Och om ni tyckte om detta MÅSTE ni lyssna till dessa med:
- Nella Fantasia
- Beethoven: Jesus Joy of Man's Desiring
- Ave Maria
- Walking in the air
- The Voice

Nån mer än jag som vill ha deras julskiva? =)

Inga kommentarer: