måndag, september 29, 2008

När du får oväntat besök...

När D bodde hos mig nu i helgen tänkte jag passa på att ha tjejis på fredagkvällen. Jag kan ju aldrig planera saker långt i förväg eftersom jag aldrig vet hur jag ska må, men nu kändes det som att jag hade backup eftersom D var här. Så vi skulle ha en liten, oavancerad, anspråkslös, mysig tjejis.

Men så på fredagmorgon läste jag i bloggen Mina solglimtar att H, innehavarinnan av denna blogg, skulle komma till Göteborg (hon bor i Stockholm) för att gå på bokmässa på lördagen. Föga anade jag vad detta skulle ha för trevliga konsekvenser för mig!

Jag hade redan som det var frågat E, som råkar vara svägerska till H (som alltså skriver Mina solglimtar), om hon kunde komma på tjejis. Och det hela slutade alltså med att svägerskan H och hennes kompis S kom hem till mig och vi hade en fantastisk trevlig kväll allihop!

Tilläggas ska ju att jag känner H väl sen tidigare. Under min barndom och tidiga ungdom bodde hon jämt hemma hos oss eftersom hon är bästis med min äldre syster. Och det var verkligen ett kärt återseende att träffas igen, nu när vi alla blivit vuxna.

För nu ska ni få höra hur vuxen jag var i fredags! En gammal vän skulle alltså komma hem till mig för första gången. I vanliga fall medför det ett visst mått av förberedelser. Jag är relativt pedantisk och extremt pedantisk när jag ska ha gäster. Gäster som aldrig varit hemma hos mig tillhör toppkategorin av folk som man behöver städa inför ankomsten.

Men jag gjorde INGENTING!! Jag dammsög inte, jag tvättade inte golven (trots att behovet var skriande) jag plockade inte ens undan utan uppepå byråer och vår vackra skänk fick allt skräp och jox ligga kvar. I vanliga fall hade jag storstädat och försökt hinna med att måla om köket och hänga upp de nya tavlor jag köpt men inte fått upp. Men jag var Vuxen! Jag fixade lite enkelt fika och tände ljus. Sen fick det vara bra.

Var det nån som sa något? Var det nån som såg sig runt och rynkade på näsan? Nej. Vi skrattade så vi tjöt, vi pratade om allt, allt och vi åt guacamole tills skålen var skrapad. Jag njöt hela kvällen och ignorerade den smuliga mattan som alla satt på.

Tjena vad duktigt av mig. =)

Och tjejkvällen gör jag gärna om. Ni är alla innerligt välkomna tillbaka! Synd bara H att du bor så långt bort...

6 kommentarer:

Unknown sa...

Du är så otroligt vuxen. Det hade jag aldrig klarat vilket måste innebära att du är mer vixen än mig:O.

Tjejisen var hur toppentrevlig som helst.
kram kram

Villeosagamamman sa...

Leve smuliga mattor i vuxenhetens namn! Jag har kokosflingor över hela röda mattan, och de har nu spridit sig till resten av lägenheten. Man kan hitta kokos varsomhelst. Jag tycker jag är enormt duktig som inte tagit fram dammsugaren i ren panik å hårkört den över kokosen. Men så har jag heller inte haft några andra gäster än, än dig och dina små, kära Humanistmorsan... Hade det varit nån annan söndagsgäst hade jag nog inte kunnat hålla mig. Du är bäst!!

Och tack verkligen för en UNDERBAR tjejis!!!!!!

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

Grattis. Jag lyckas bara med det när det bara är missionärerna. De ser ju inte sånt, är jag övertygad om.

HumanistMorsan sa...

Dorro: Oj, är jag mer vuxen än dig? Hur gick det till?? =)

Villeosagamamman: Jag tänkte faktiskt på att mattan var ovanligt smulig, har nog aldrig sett den sådan. Tänk vad duktigt av dig. =)

Hyldelis: Hur man gör? Jag tror man blir sjuk så man inte orkar både städa och ha tjejkväll. :P

Men det du säger om missionärerna är helt sant, bra ställe att öva på!

Helena sa...

Och får jag säga hur KUL det var att träffa dig och de andra! Så trevligt och så roligt! Är såååå glad att jag fick komma - trots att du inte städat. Och nej, jag märkte inte ett dugg! Och jag var ju en av dem som satt på mattan!!!! Kände inte en enda smula. Vi kan nu alla konstatera att det är sällskapet som spelar roll, inte dammråttorna - som bara värdinnan vet om...;)
Tack igen och SUPERGRATTIS till er egna lilla bula.