tisdag, september 05, 2006

Tack Tomas Bodström

Idag fick min man böta 600 spänn för att han cyklade mot rött ljus. I centrala Göteborg, tillsammans med en annan cyklist, haffade de honom när han kom till andra sidan gatan. 600 spänn! Jojo, vi är gjorda av pengar, ta dom bara. Vi tycker inte vi betalar tillräckligt med skatt så för allt i världen, ta lite extra.

Vi pratar alltså om min man. Samma ärliga, hederliga människa som fortfarande hyr film i butik när alla andra laddar hem från nätet. Han har aldrig gjort någon förnär, han cyklar till och med till jobbet istället för att glassigt ta bilen. Miljövänlig, hurtig, samvetsgrann hela vägen igenom. Och honom tog de som en annan ligist, stod med block och penna och fick honom att känna sig som en skurk. Dessutom kom han försent till jobbet.

När jag nu precis fick reda på detta kände jag ett enormt behov att skriva om det. Tack och lov för bloggen, är lite osäker på om dagstidningarna är intresserade. Men kanske. Man vet aldrig. Jag har ju trots allt Tomas Bodström att tacka.

Så Tack. Tack, Tomas Bodström för att vi fick ge dig 600 kronor till. Tack för att du sagt åt poliserna att istället för att jaga riktiga kriminella, våldsbrottslingar och sådana som skulle kosta pengar om de togs fast, jaga såna som min man. Miljömedvetna skattebetalare som aldrig brutit lagen. Dom kan man istället tjäna pengar på förstår ni. Och fortkörningsböter ger inte lika bra, för vid ett rödljus kan man ta flera stycken när de cyklar över för att de ändå inte stör traffiken om de cyklar just då. Perfekt plan! Våldsbrott kostar staten pengar, traffikbrott ger staten pengar - klart vi sätter resurserna på det senare!

Kära nån. Tack, men nej tack. Nej tack Tomas Bodström, du får inte min röst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

GRRRRRRRRRRRR!!!!! Dumma dumma dom!

HumanistMorsan sa...

ja.. känns extra surt idag när jag vill köpa en pastamaskin som kostar 500 o pappa var på clas ohlson och sa han kunde köpa den för mig, men jag sa nej tack, för vi har redan lagt våra extrapengar på rödljus. :(