måndag, september 24, 2007

Recension: Becoming Jane

Var på bio med tjejkompisarna i förra veckan. Det var Jane Austen dags igen! Har sen många år haft en kulturklubb med tjejerna som går ut på musikal, teater och annat kulturellt, men framför allt att se på brittiska filmer där männen bär skjorta med hög krage. Mycket stiligt.

Och nu kom så en ny film: Becoming Jane, en film om Jane Austen själv, om hennes liv, som nytt, friskt vatten på en pengagivande kvarn av många tidigare filmatiseringar av hennes böcker.
Jag var mycket tveksam till Anne Hathaway i rollen som Miss Austen, men hon gjorde det mycket bra, jag har inget att klaga på när det kommer till henne. Faktum är att jag har ingenting att klaga på alls. För såna som mig var denna film en ren njutning att se - framförallt på bio - och jag rekomenderar alla Austen-fans att springa och se den bums.

Efter reklamen och diverse trailers började så filmen och det hade nog gått tre sekunder in på filmen när jag passionerat viskade "Jag älskar England!" varpå min underbara väninna D bredvid fick kväva ett skratt. Första scenen är så vacker, precis som första scenen av den nya Stolthet och Fördom som kom förra året. Faktum är att de båda filmerna har detta gemensamt, att de båda är så vackert filmade. Själva filmen i sig är ett konstverk så vackert och rent visuellt gripande att den faktiskt måste ses på bio. Panoramabilder över storslagna engelska landskap (som ni redan vet gjuter sådan ivrig lycka i mig) och romantiska närbilder blandade om vartannat tillsammans med härligt skådespeleri av skickliga skådespelare som Maggie Smith. Nej, jag har inget att klaga på.

Själva handlingen är också bra, den är antagligen lite romantiserad, men fortfarande sann. Vi får en förståelse för Jane Austens liv och person, de svåra val hon tampades med och vi får följa med i hennes skrivprocess, något som jag själv njöt mycket av. Jag satt där och kände mig bortskämd som både är lyckligt gift och har mat för dagen och får skriva så mycket jag vill. En förmån som kvinnor på hennes tid inte hade.


Oroa er inte, jag ska itne säga för mycket, men ett citat ska ni få med er på vägen. I en scen sätter sig Jane plötsligt ner och antecknar något som någon sa och Maggie Smith säger "What is she doing?" och någon svarar "Writing" varpå Maggie Smith förfärat replikerar "Can anything be done about it?" Ahhh... ljuvligt.


Tack Jane för dina underbara böcker och tack för denna härliga bioupplevelse (tack D som bjöd på biljetterna!!)!

Inga kommentarer: