tisdag, september 25, 2007

Höstgryta

Igår lagade jag mat med mamma hemma hos mina föräldrar. Mamma och jag var sugna på nåt mustigt och använde två olika recept för att tillaga följande höstgryta.

Höstgryta
Högrev skuren i bitar av önskad storlek (vi gjorde ganska små)
1 gul lök
1 purjolök
2 lagerblad
2 msk tomatpuré
lite vinäger och brunfarin (går bra med rödvin om man skulle had et hemma, hehe)
timjan
vatten
1 buljongtärning
salt
svartpeppar
1 paket bacon
morötter
champinjoner/kantareller
ca 3 msk bonjour kantarellost









Bryn köttet och salta det, späd med vatten och tillsätt kryddorna och smaksättarna. Hacka och lägg i löken. Låt det koka några timmar. När köttet är riktigt mört, skala och skiva morötter och lägg i. Stek bacon i småbitar och lägg i. Låt koka tills morötterna är färdiga. Dela ner och smörstek svampen. Smaka av grytan med kantarellosten, tillsätt grädde vid tycke. Strössla över svampen.

Servera med sönderkokt potatis och grönsallad.

Posted by Picasa

2 kommentarer:

Villeosagamamman sa...

Har provat nu. Kan rekommenderas! TAck för all inspiration i vardagen.

HumanistMorsan sa...

Varsågod. =) Nu är det ett litet gäng som har provat och hört av sig till mig och alla har gillat den. Jag gjorde den själv igen nu i veckan och den är verkligen mumsig!!