onsdag, september 05, 2007

Lästips: Hisnande historia

Tänk om brodösen som sydde Bayeux-tapeten var läs- och skrivkunnig och förde dagbok över tapetens tillkomst? Tänk om denna brodös var förtogen med drottning Edith, gemål till den siste saxiske kungen? Tänk om denna dagbok skriven på medeltidslatin föll i händerna på en lektor i medeltidshistoria vid universitet i Caen, en kvinna som eventuellt själv var släkt med denna brodös? Det vore väl en historia det!

Och om precis detta handlar boken Gobelängen som jag nyss läst ut. Jag har försökt dra ut på läsandet i största möjliga mån för det har varit så njutbart. Tanken är hisnande! Den mytomspunna Bayeux-tapeten som ingen vet något om, vars historia före den blev funnen i Bayeux för bara några hundra år sedan är absolut okänd. Finns det mer där än forskarna tror? Kom den till på ett helt annat vis än vad teorierna förklarar?

Det blir att man undrar hur många saker historikerna gissar fel på. Har man läst lite historia vet man hur oförlitliga källorna många gånger är - eller helt bristfälliga. Det blir att det suger lite i skrivtarmen... finns det nåt historisk projekt jag skulle kunna sätta igång med, måntro? Där källorna tiger lämnas luckor för fantasin att fylla i, och det är alltid en lockelse. Men jag har arbetat på ett sådant projekt ganska nyligen och nu har jag börjat med nåt annat. Det är därför det varit tyst här ett litet tag: dagen efter jag förklarade att HumanistMorsan är tillbaka påbörjade jag ett nytt skrivprojekt som har tagit (och kommer ta) en del av min tid. Men jag finns här, dyker upp titt som tätt.

Tillsvidare har ni mitt lästips: Gobelängen av Kylie Fitzpatrick. Alla som gillar välformulerade historiska romaner rekomenderas springa till närmsta pocket-butik.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Det var en väldans bra bok tycker jag! :-)
Kram Kicki

Lunicrax sa...

haha! Har inte läst boken, men jag drömde om bayeux-tapeten inatt. Jag var nånstans långt borta (australien tror jag), tillsammans med en bunt astronomer, och vi upptäckte att bayeux-tapets-utställningen var på turne runt världen, så jag var helt eld och lågor att vi måste besöka den! (Halley's komet är med på den, så det skulle vara intressant för astronomer). Iaf, utställningen (den riktiga) är nåt av det coolaste jag sett, så den som har vägarna förbi Normandie...

HumanistMorsan sa...

Kicki: o yes... =)

Theresa; Oj, va lustigt att du drömde om den just inatt! Jag skrev inlägget för nån vecka sen men har inte fått postat det. Halleys komet, se det visste jag inte! Men klart att du visste det... =)

Helena sa...

Hej Humanistmorsan!
Jag hittade hit från Katrins sida och glad är jag för det. Du skriver alldeles ljuvligt roligt om saker och ting. Fortsätt, snälla. :)

Gobelängen låter precis som en bok i min smak. Ska genast rusa till närmsta pockethandel (dvs ICA Maxi...;)) och leta.
Min senaste bok jag just läst är lite i samma genre: Påven Johanna. Historiska frågetecken och luckor som fyllts i av en författare. Jag ÄLSKAR såna böcker. Har du några fler tips?
/Helena

PS. har du tid kan du alltid titta förbi på min blogg www.minasolglimtar.blogspot.com