fredag, augusti 11, 2006

Böcker, böcker, böcker

På önskemål gör jag denna blogglista över böcker. =)

1. En bok som förändrat mitt liv: Förutom de jag plitat ihop själv får jag nog svara Bibeln. =)
2. En bok jag läser mer än en gång: Emily-serien av LM Montgommery. Annars läser jag inte om böcker så mycket.
3. En bok jag skulle vilja ha med på en öde ö: Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter.
4. En bok som fick mig att skratta: Fredrik Lindströms Världens dåligaste språk. Kära vänner vad man skrattar sig genom den boken!
5. En bok som fick mig att gråta: Kleopatra, Nilens dotter, av Margaret George. (Fast jag får erkänna att jag grät i uppföljaren med. Mycket välskriven och undertecknad har lite för bra inlevelseförmåga).
6. En bok jag önskar hade skrivits: Den om familjen Jansson som jag förtvivlat försöker få igång, men tydligen inte Kan komma ur startgroparna...
7. En bok som inte borde skrivits: Madame Bovary. Hur överskattad som helst, tjejen i fråga är ju helt pantad. Alla litteraturstudenter hade mått bättre om den inte fanns.
8. En bok jag just nu läser: En Homan-deckare, klassisk sommarläsning.
9. En bok jag tänkt läsa: Fortsättningsböckerna i serien om Mma Ramotswe i Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Ljuvlig läsning, kan rekomenderas!

Svårt att bara välja en till varje kategori, för vad vore livet utan böcker? *flyter iväg i tankar kring litteratur och det skrivna ordets makt och betydelse, kulturer med skrift kontra utan, inser att någon läst Walter Ong en gång för mycket och bestämmer sig för att publicera inlägget innan detta går överstyr.*

1 kommentar:

Anonym sa...

Hihi, är Homandeckaren bra tycker du? :D (du vet vem som står först i kön vid lånedisken ;) )