torsdag, juli 06, 2006

Osvenskt så det skvätter

Som om det inte var nog som det är. Jag menar listan med plågor i mvc-journalen, den vi talar tyst om. Utanpå allt detta har sommaren bestämt sig för att vara tropisk. Inte regning svensk sommar eller skön svensk sommar, utan helt galet osvensk sommar. Det enda svenska med den, förutom att den utspelar sig i Sverige, är att det är ljust om kvällarna, ljust om mornarna. Ljust klockan 4 på natten med, när jag står och svalkar mig på balkongen och dämpar hungern med knäckenackor och undrar om värkarna betyder nåt den här gången.

Men det gör de naturligtvis inte. Har lärt mig det nu, värkar betyder inte bäbis. Vet inte vad alla dom som tror det fått den idén ifrån. Har i alla fall bestämt mig för att döpa den här graviditeten till Mycket väsen för ingenting. Varför, frågar ni? Det måhända vara min favoritpjäs av Shakespeare men det har inget med saken att göra. Jag tyckte det var passande. Man kanske kunde skriva om det till Många värkar för ingenting, men det vore lamt. Kör inte med sånt.

Fast jag ska inte klaga på värkar idag. Har haft ovanligt få faktiskt. Nejdå, jag kunde sova så gott säkert en hel timma medan lilltjejen sov middag och när jag vaknade var jag plaskevåt. Bokstavligt. Vem hade hällt vatten på mig i sömnen och hur kunde jag sova genom det? Drog handen bak i nacken och i pannan och fick tillbaka den dyblöt. Skvätter gör det alltså om en. Fräsht. Det är värmen... den osvenska värmen. Den har bestämt sig för att här har vi en morsa som fått på tok för mycket vatten i fötter och händer och så ville den liksom hjälpa till. Tänkte att om jag kan få den stackars tjejen att svettas lite mer så kanske hennes fötter går i hennes skor igen. Tyvärr funkar det inte så. Fötterna är fortfarande skrattretande tjocka. Liksom magen.

Ingen bäbis än alltså. Och så verkar det förbli.

Inga kommentarer: