måndag, oktober 06, 2008

Non scholae, sed vitae discimus

Just det! Vi lär oss inte för skolan, utan för livet. Jag får väl briljera med det lilla latin jag kommer ihåg från de 60 poäng jag läste. Suck.

Hursomhelst. Jag gjorde en lista häromveckan på saker som jag vill lära mig. Några grejer var sånt som jag aldrig kunnat eller varit intresserad av förut, och några saker är sånt som jag kunnat men glömt bort (latin skulle kunna ingå på den listan, även om jag just nu har mest lust att putsa upp spanskan och faktiskt bli trespråkig på riktigt.)

Så imorse gjorde jag slag i saken. Jag kikade runt på biblioteket efter nybörjarböcker och frågade min bror om han ville assistera mig i frågan. Ett hemligt projekt! Jag vill prova på nåt nytt! Och kanske faktiskt lära mig nåt nytt. Det känns roligt och uppfriskande!

Så, alla ni som trodde ni inte behöver lära er eller prova på nya saker bara för att ni tagit studenten eller tagit universitetsexamen - tänk om! Vi lär inte för skolan.

Min man är mitt exempel. Han har ansökt kurser på GU till våren och tänker plugga ekonomi på kvällarna. Heja heja!

Inga kommentarer: