måndag, oktober 27, 2008

Debussy

Research för böcker kan vara rikigt roligt. =) Idag när jag har vilat har jag lyssnat på pianomusik. I research-syfte. Det slutade med att jag lyssnade igenom alla varianter på YouTube som fanns postade av stycket "Clair de lune" av Debussy. Ett av de mest kända styckena, men en av mina favoriter ändå.

Jag har lyssnat på amatörer, professionella pianister, en liten 11åring. Många av amatörerna tyckte jag spelade med mychet känsla, men kanske lite för fort. Många av de professionella spelade lite för långsamt. Stycket i sig är ett mästerverk, så skirt som bara himmelsk musik kan vara.

Till slut hittade jag en kvinna som vågade leka lite med tempot. Ibland stör jag mig på det, men jag tror ändå att jag bestämt mig för att den här är min favorit-variant.


Njut.



PS. Anledningen till min tystnad har varit att jag är upptagen med ett bröllop. Ge det en vecka, så kanske jag kommer skriva lite oftare. Kram på er sålänge.

Inga kommentarer: