tisdag, januari 15, 2008

Konceptet Deleted scenes

Maken och jag såg en film häromkvällen. På dvd. Efteråt tittade vi lite på "Making of" och sånt där som brukar finnas på dvd nuförtiden. När filmen är slut kan man titta lika länge igen-idén.

Och då slog det mig. Det märkliga med konceptet Deleted scenes. Nog för att det oftast är trevligt att se, framför allt i storfilmer som Star Wars - stackars Admidalas föräldrar och syster som var med i flera långa sekvenser i Episode 2 som sedan inte kom med i filmen Överhuvudtaget! - då är det ju fiffigt för oss tittare att kunna få lite mer kött på benen, få veta att Amidalas föräldrar godkände Anakin, utan att veta att han skulle bli Darth Vader tre år senare. Hursomhelst.

Varför fungerar det så bra med film? Eller gör det inte det? Tänk er ett "bortklippta scener-avsnitt" i slutet på en bok. Eller ett år efter Da Vinci koden kom ut så kommer "Extended Da Vinci koden". Vad skulle det gå ut på? Är det bara svensklärare som hört talats om konceptet "Kill your darlings"? Varför ska det inte appliceras på film? Eller, det gör ju det, men sen är det som att regisören kommer med en brasklapp - äh, förresten, kolla här har vi en scen där vi får se hur Eowyn och Faramir blir kära som tyvärr inte fick plats i filmen, men ni kan se den nu i Extended-varianten. Tänk om alla skulle hålla på så. Kolla, här är två minuter till på An Der Shönen Baluen Donau som koncertmästaren inte gillade, men vi tar dom nu i efterhand. Titta, här är andra halvan av Mona Lisa som Leonardo skar bort för han var inte nöjd med den.

Så varför är det legitimt i film - vi gillar det ofta till och med - men inte annars? Jag bara var tvungen att slänga ut frågan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min spontana tanke är att när det gäller film har man en begränsad tid att hålla sig till och man måste kanske klippa bort vissa scener som man egentligen kunde haft med men som skulle gjort filmen alldeles för lång, kanske speciellt när det är filmer baserade på böcker då det kanske kan vara svårt att klämma in en hel bok på 2-3 timmar film.
Jag gillar också extramaterial. :D
Kram Kicki mitt i packandet

Villeosagamamman sa...

Jag är chockad. Jag har aldrig tänkt denna tanke förut. Helt frapperande.