onsdag, januari 02, 2008

Ett alfabet med gamla namn

Min syster sa att en gång hade hon och några andra roat sig med att se hur många namn det finns som slutar på -rik. De hade tydligen konstaterat att det finns ett namn per bokstav, eller nästan i alla fall. Jag tänkte jag skulle roa mig med att se om jag kan knäcka koden... häng med.

A. Adrik
B. Bedrik
C. Cedrik
D. Didrik
E. Erik
F. Fredrik

Så långt är det bra. På G blir jag genast tveksam... men på H har vi ju Henrik och allting känns genast bättre. Resten av alfabetet blir klurigare och klurigare... de enda riktiga namnen är Patrik och det gamla namnet Rurik. Sedan har min bror alltid kallat sig Xedrik så det måste ju finnas förstås. Men låt mig endast i underhållningssyfte delge några tillägg:

M. Mumrik
N. Norik
O. Odrik
P. Patrik
Q. Qurik
R. Rurik
S. Sedrik, felstavat
T. Tetrik
U. Ulvrik

Jag är personligen mycket nöjd med Mumrik och Tetrik. Någon som har några andra briljanta tillägg?

6 kommentarer:

Lunicrax sa...

Mumrik är lysande! Men U - Ulrik finns, eller? (toalettgudarna Rolf, Ralf och Ulrik har man ju hört om, men annars vet jag inte..? :)

Villeosagamamman sa...

JA, mkt mkt bra jobbat. Det var väl det jag visste att det fanns ett på varje bokstav. Men vad hände med I, J, K och L, V och Y?

Z och Å, Ä, Ö känns ju helt ok att hoppa.

HumanistMorsan sa...

Theresa: Ja, visst blir man glad av Mumrik? Hoppas Tove Janson ursäktar... och Ulrik, absolut. Jag måste ha stavat fel, ber om ursäkt.

villeochsagamamman: Ok, sis. Here we go:

I - Isprik
J - Jedrik
K - Klantrik
L - Lurik
V - Vemrik
Y - Ylrik

Av ovanstående innovationer är jag helt klart mest nöjd med Lurik. Ett bra smeknamn på luriga barn?

Villeosagamamman sa...

*GAPFLABB*

Kan nog faktiskt inte säga vilket jag gillade bäst. Jedrik finns nog i verkligheten. I vilken del av hjärnan hittade du ISPrik? Höhö. Ylrik var nog annars det jag flabbade mest åt. Tack!

Anonym sa...

Janrik kan man heta...

Anonym sa...

Idrik
Ymrik