fredag, januari 19, 2007

Ett brev till en kär vän

Bästa Fredrik Lindström,

Det är mig en stor ära att få skriva ett brev till Sveriges främste man på att skapa välbehövd terminologi där vi har ordluckor. *bockar och bugar*

Du känner inte mig, men jag heter X och jag insåg häromdagen något som du borde veta. Jag känner starkt att du och jag skulle kunna bli goda vänner.

Jag är lyckligt gift och har två barn. Jag är ganska mycket yngre än alla jag umgås med men har ändå hunnit med att läsa både svenska, latin och litteraturvetenskap på Humanisten i Göteborg där jag bor. Och jag älskar det. Att plugga är nåt av det roligaste som finns. Annat jag gjort är att jobba på bageri, begripa mig på pedagogik och packa picnickorgen mellan blöjbytena. Skulle lätt kalla mitt liv störtskönt under de bra dagarna.

Att läsa dina böcker är förstås mycket underhållande det med. Det är för väl att såna som du dyker upp på teve ibland så man kan få i sig ett och annat välbehövt ord. Sist var det "krisgruppssyndrom" som jag kände fastnade mest. Du pratade om svenskar och hur tokiga vi är. Jag undrar om det går bra att jag citerar dig på en kommentar där, angående sekulariseringen i Sverige: "Vi var ju sist att bli kristna i Europa, kanske är det nån sorts sist in, först ut?" Tjena, vad jag garvade.

Men sen upptäckte jag att du utöver din fantastiska förmåga att sätta ord på vad människor tänker, har en riktigt seriös sida. Jag köpte en bok du skrivit till min pappa på fars dag nämligen, för jag blev så nyfiken själv. Du och din bror (eller?) presenterar en ny teori angående det Ädla Svea Rikes vagga och de mysteriska Folkungarna ur ett Språkligt perpektiv? OJ! Jag föll som en fura och fallet var stort.

Hur som helst, jag uppskattar det du gör för Sverige och kände att jag ville ge någonting tillbaka. Mannen som försökt få svenskar att förstå att SAOL inte är chef över språket utan vi själva måste få någonting tillbaka.

Så hör av dig, jag tar gärna en fika.

X
Morsa och Humanist.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Modigt att du faktiskt skickade det till Fredrik - för visst gjorde du det? Störtskönt! Sicken fika det skulle va...

HumanistMorsan sa...

Du kanske vill att jag ska skriva o fråga om du kan hänga på? =)

Fast... det är ju mig han är bästis med. :P