tisdag, januari 16, 2007

Citat

Det här med att filmrepliker fastnar på min hjärna och sen poppar ut ur munnen i olika sammanhang verkar vara en ärftlig gåva.

Häromveckan skällde min 3åring på mig med ord som jag alrdig hört henne använda men som kändes bekanta. Var hade jag hört det förut? Först sa hon ett obegripligt ord och sen kom det som gick att utläsa... "Mamma dina sagor! Jag tror inte!"

Peter Pan 2. I Peter Pan 2 har flickan Jane ett gräl med sin mamma: mamma Lena menar på att Peter Pan-sagor har en viktig plats i ett barns liv medan flickan Jane som är präglad av det hemska kriget i London blir arg på henne och skriker: Älvgullsdoft! Mamma du och dina sagor, jag tror inte!" Jag vet inte hur många gånger min tjej har sagt så senaste veckan, som ett universellt argument när hon inte håller med mig om något hon ska eller inte ska göra.

Men det roligaste var igår. Hon krånglade (minst sagt) under middagen och vi sa till henne om och om igen, kom och sätt dig, ät din mat, hämta lillebrors napp... Till slut utropade hon "Sluta hacka på mig!" Hahahaha! Det är ett citat på hennes favoritfilm för stunden och jag tror inte hon känner till betydelsen i uttrycket "hacka" - i alla fall inte den förskjutna, mindre sakliga betydelsen.

Så se upp... det här med Dagens Citat fick en oanad vändning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den är sjukt rolig, hela denna vändning. "Sluta hacka på mig!" *Vill skratta tills jag gråter*

Och att ta till "jag tror inte"-citatet som argument till allt _kan_ inte vara nåt annat än att hon ärvt citat-genen. Grattis och lycka till...

HumanistMorsan sa...

Hur kan en treåring ha sådant ofelbart minne? Är hon inte för liten för att vara såpass mycket släkt med mig? :P